Introduktion vecka 1: Hjärtavdelningen

 - för tro handlar om att ha ett öppet hjärta för Gud och vår nästa


Välkommen

Välkommen till hjärtavdelningen. Tro handlar om att ha ett öppet hjärta för Gud och för andra människor. Det är därför detta förlopp kallas för Hjärtats språk, och därför börjar vi också på Hjärtavdelningen. Vi behöver se in i oss själva och fråga: "Hur är det med mitt hjärta? Är det öppet eller stängt för Gud? Är det öppet eller stängt för andra människor?"

Tema

Varje gång vi pratar om något som är viktigt, varmt och gott, använder vi ordet hjärta. "Jag älskar dig av hela mitt hjärta", säger vi till den vi håller av på ett särskilt sätt. "Han lägger ner hela sitt hjärta i projektet" kan vi säga om en som går in 100% för något. "Hjärtliga lyckönskningar" och "Hjärtliga hälsningar" är också sätt att uttrycka den värma vi känner i en relation. Vi använder hjärta som ett uttryck för mitt innersta jag, hela mitt väsen. Så används också ordet i Bibeln, hjärtat är människans centrum, där våra känslor, vår vilja, våra tankar och idéer hör hemma.

Allt vad vi har 

När Gud genom Jeremia säger att han lägger sin lag i vårt inre och skriver den i våra hjärtan, så är det ett uttryck för att Guds vilja skall genomtränga hela vårt liv och allt vad vi är (Jeremia 31:33). På samma sätt säger Josua till israeliterna att de skall vända sina hjärtan till Gud som ett uttryck för den fullständiga överlåtelsen till Gud (Josua 24:23).

Då hjärtat är ett uttryck för människans innersta väsen, används det som bild för den plats, där Gud och människan når varandra. Det ser vi t ex när Paulus skriver till församlingen i Galatien: Och eftersom ni är söner har Gud sänt sin sons ande in i vårt hjärta, och den ropar: ”Abba! Fader!” Galaterbrevet 4:6

Eller när han skriver till församlingen i Korinth: Ty Gud, som sade: ”Ljus skall lysa ur mörkret”, har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte skall sprida sitt ljus. 2 Korintherbrevet 4:6

Det centrala temat i Bibeln är att människan är skapad till att leva i gemenskap med Gud och andra. Det kan vi bara göra när vi har ett öppet hjärta. 

Det stängda hjärtat

Men Bibeln använder också bilden av det stängda hjärtat som en motsats till det öppna hjärtat, ett hjärta av sten i stället för ett hjärta av kött. Då Gud sände Moses för att föra israeliterna ut ur slaveriet i Egypten gjorde Farao sitt hjärta hårt och lät inte israeliterna lämna landet. Våra hjärtan kan på samma sätt bli förstenade och stängda.

Flera ställen i Bibeln beskriver hjärtat som omgivet av fett - och det syftar inte på hjärt- och kärlsjukdomar. Det är ett uttryck för ett okänsligt hjärta. Se t ex Psalm 119:70. I Nya Testamentet används ett intressant uttryck för detta, sklerokardia, det är grekiska och betyder hårdhjärtad. Sklero betyder hård och det är samma ord vi känner igen från sjukdomen skleros. Att ha ett hårt hjärta i förhållande till Gud och människor är alltså att lida av hjärte-skleros. Hjärtat förtvinar och fungerar inte längre som det är tänkt. Så kan det bli i vårt förhållande till Gud, andra och oss själva.

Det slutna hjärtat är en träffande bild på våra liv. Det kan finnas många orsaker till att våra hjärtan stängs inför andra människor och Gud, och - intressant nog - även inför oss själva!

När våra hjärtan är stängda förvrängs bilden av vem vi själva är

Vi ser inte att vi är Guds älskade barn och vi lever inte heller så. Jesus säger att vi får födas på nytt (Johannesevangeliet 3:3). Att födas på nytt är att få ett nytt hjärta, ett öppet hjärta, och det handlar både om vem vår nästa är och vem vi själv är. 

Det är givetvis skillnad på hur stängt och hårt vårt hjärta kan vara - och varför det har blivit så. I allvarliga former kan det ta sig uttryck i våld, brutalitet, arrogans och girighet. Men det finns mildare former. En mildare form av våld är fördömelse, en mildare form av brutalitet är okänslighet, av arrogans att vara självcentrerad, av girighet egoism.


Man kan likna vårt hjärta vid ett ägg

Skalet måste gå sönder för att livet skall komma ut. På samma sätt måste vårt innersta ibland brytas upp för att bli öppet för Gud, så vi kan bli de fria människor Gud har skapat oss till att vara. Det kan vara en smärtsam process. Att leva med ett öppet hjärta innebär också att leva med ett brutet hjärta. David säger: "Skapa i mig Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne." Psalm 51:12. Han ber Gud ge honom ett nytt, ett rent hjärta. Han vet att han inte kan göra detta själv. Vi föder inte heller fram oss själva på nytt, men vi kan öppna oss för att Gud skall göra det. 

Men samtidigt kan och skall vi göra något själva. I Hesekiels bok lyder uppmaningen: "Sluta upp med alla era brott mot mig. Skapa er ett nytt hjärta och en ny ande." Hesekiel 18:31 Hesekiel pekar på sambandet mellan vårt sätt att tänka och vårt sätt att leva på. Vi kan inte tänka oss till ett nytt sätt att leva på, men vi kan leva oss till ett nytt sätt att tänka på - det är det vi lär oss på Hjärtavdelningen

"När ni söker mig skall ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig säger Herren." Jeremia 29:13-14

Se framåt

Denna vecka handlar om att se in i sig själv och fråga: Är mitt hjärta öppet eller stängt för Gud och för min nästa?

Men lika viktigt är det att vi själva tar steg i den riktning som Gud pekar på, lika avgörande är att vi inte tror att vi kan klara det på egen hand. 

Först och sist handlar det om att vi låter Gud komma till våra liv. Det är Gud som kan ge oss nytt liv. Ämnet för nästa veckas samtal är hur vi möter Gud. 

Vårt upptäckande av detta är också något vi inte gör på egen hand. Vi får göra det tillsammans. Vi får både ge och ta emot uppmuntran och stöd från varandra. 

Steg i tro

Här kommer några förslag till fördjupning. Välj ut det som du vill pröva och lägg de andra åt sidan.
  • Läs texten om Andlig dagbok här på bloggen och planera för hur du vill forma din tid med Gud.
  • Starta din dag med denna bön: "Gud idag vill jag leva med ett öppet hjärta för dig och för andra."
  • Sluta din dag med att överväga om du har levt dagen med ett öppet eller stängt hjärta. Tacka Gud för att det är en ny dag imorgon.
  • Om du har råkat såra en annan människa, kanske varit hård och fördömande, så vid första möjlighet, gå till honom eller henne och be om förlåtelse och upplev hur du själv blir fri.
  • Överväg ditt liv i förhållande till Gud, din familj, din nästa, församlingen. Är det ett särskilt steg som denna veckas läsning, bön, övervägningar och samtal har utmanat dig till att ta i en eller flera av dessa relationer?  

Veckans ta ett steg

Här är sammanställning för de enkla handlingar som föreslås i den dagliga läsningen. 
  • Gör något idag som du riktigt njuter av och som du normalt inte ger rum för.
  • Vem kan du trösta, förstå eller älska idag? Ring, skriv ett brev eller gör något oväntat gott för någon annan.
  • Finns det något litet i ditt dagliga liv som har stor betydelse för dem du älskar? Gör det för dem idag!
  • Ställ klockan på din mobil på ringning varannan timme idag och låt det bli en påminnelse om att Gud älskar dig. Be varje gång den korta bön du precis har bett.
  • Besluta dig för att förbättra ditt förhållande till en person som du har haft det svårt med. Börja med att be för henne eller honom varje dag den närmaste tiden och nästa gång du möter denne så möt henne eller honom med vänlighet.
  • Ring eller skriv till någon som du värdesätter och berätta hur han eller hon berikar dig.
  • Öva dig i att göra allting lite långsammare, tala långsammare, ät långsammare, gå långsammare, kör långsammare - hur påverkar det dig?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar