Steg i tro


Gud bjuder in oss som människor att engagera våra liv i sin vilja, att handla utifrån de möjligheter vi har och de möjligheter som Gud ger oss. Tro är att älska det som Gud älskar och att vara med i det som Gud gör.

Tro på Gud syns genom det liv som vi lever. Här har vi samlat förslag på enkla och konkreta handlingar, steg i tro, som vill engagera dig i Guds vilja. Dessa är hämtade från serien Hjärtats språk och vi har kategoriserat dem i fyra områden: Bön, Eftertanke, Omsorg om ditt eget liv och Visa omsorg om din nästa. Låt dig inspireras till att omsätta dina övertygelser i konkreta handlingar.

Bön
  • Hitta en särskild plats och tidpunkt på dagen där du öppnar dig för Gud. Det kan vara en bestämd stol eller kanske på morgonen eller på lunchrasten.
  • Tillbringa en stund i tystnad idag. Lyssna efter Gud i stillheten. 
  • Läs en tidning eller se ett nyhetsprogram. Be om att Guds vilja skall ske. 
  • Välj en person i din grupp och be för denne tre gånger under dagen. 
  • Ställ din klocka på ringning varannan timme och låt det bli en påminnelse om att Gud älskar dig. Be varje gång bönen: Öppna mitt hjärta för dig Gud. Kom fyll mitt inre med ljus.
  • Skriv namnen på ett par människor som du vill be för de närmaste veckorna. 
  • Gå till gudstjänsten och förbered dig innan genom att be: "Gud tala till mig. Jag vill lyssna." 
  • Skriv en bön till Gud och beskriv din situation, en handling, en känsla, en vana eller annat som du gärna vill lägga bakom dig.  
  • Be för de andra i din hemgrupp.
  • Börja varje dag i denna vecka med Jesusbekännelsen: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.”
  • Be Vår Fader fem gånger idag, kl 9, 12, 15, 18 och 21.
  • Be idag tillsammans med din familj eller andra du lever nära. Be fritt om det som ligger på era hjärtan. 


Eftertanke
  • Skriv ner de tre viktigaste sakerna som kännetecknar din tro på Gud.
  • Överväg ditt liv i förhållande till Gud, din familj, din nästa, församlingen.Är det ett särskilt steg som du vill ta i en eller flera av dessa relationer? 
  • Skriv upp namnen på tre personer som har haft betydelse för din trosutveckling intill nu. Hur har de påverkat dig och varför? Be för dem. 
  • Pröva att läsa en hel bibelbok från början till slut – du väljer själv vilken. 
  • Överväg din ekonomi. Är det balans mellan det du använder på saker som inte är nödvändiga och det du använder för att göra gott med?
  • Sluta din dag med att överväga om du har levt dagen med ett öppet eller stängt hjärta. Tacka Gud för att det är en ny dag imorgon.
  • Om du har kört över en annan människa för att ditt hjärta var hårt och fördömande, så vid första möjlighet, gå till honom eller henne och be om förlåtelse och upplev hur du själv blir fri.
  • Besluta dig för att förbättra ditt förhållande till en person som du har haft det svårt med. Börja med att be för henne eller honom varje dag den närmaste tiden och nästa gång du möter denne så möt henne eller honom med vänlighet. 
  • Överväg vilka personer som du har villkorslös tillit till – och varför det är så. 
  • Ge dig själv möjligheten att reflektera över ditt förhållande till Gud och dina närmaste. 
  • Läs ett avsnitt i Bibeln och använd dig av det tips som finns under sidan Bibel och under avsnittet Andlig dagbok här på bloggen. 
  • Välj ett av de bibelord som har talat till dig mest idag och meditera över det utifrån den modell som föreslås under avsnittet Bibel här på bloggen. 
  • Skriv ner Mika 6:8 på ett papper och sätt upp det på kylskåpet eller på spegeln i ditt badrum den kommande veckan. 
  • Ta de steg som läsningen av veckans bibelord har lett dig till. 


Omsorg om ditt eget liv 
  • Gör något idag som du har skjutit upp eller försökt undvika en längre tid. 
  • Öva dig i att visa andra tillit – din partner, dina barn, din kollega.
  • Städa upp och gör rent på ett ställe du annars aldrig förr har gjort något åt i ditt hem.
  • Gör något idag som du riktigt njuter av och som du normalt inte ger rum för. 
  • Berätta för en vän om ett dilemma som du står i och be om råd för vad du skall göra. 
  • Öva dig i att göra allting lite långsammare: tala långsammare, ät långsammare, gå långsammare, kör långsammare - hur påverkar det dig? 
  • Gå en tur på egen hand på en lugn plats. Medan du går så öppna ditt sinne för Gud och ta in det du ser och luktar med tacksamhet.
  • Spela ett stycke musik eller en sång som betyder något särskilt för dig. Ta tid till att bara lyssna och njuta av musiken. 
  • Gå en promenad idag och öva dig på att vara uppmärksam. Lägg märke till naturen, färgerna, dofterna och ljuden. 
  • Gör något, som du länge har tänkt på, för att ta vara på din hälsa. 
  • Försök att göra något som kräver en fysisk ansträngning av dig; en löptur, ett besök på gymmet eller något annat som får dig att svettas och din puls att öka. Se till att du märker att du behöver din kropp idag. 
  • Om du ännu inte är med i en gemenskapsgrupp så besluta dig för att vara med i en. 
  • Tillbringa kvällen tillsammans med människor som du håller av. 




Visa omsorg om din nästa
  • Tänk på din umgängeskrets, vänner och kollegor. Är det någon som behöver att du hjälper, visar väg, är barmhärtig?
  • Fråga en kollega eller granne hur de har det, och ta dig tid för att lyssna till svaret.  
  • Laga till en måltid och dela den med andra. 
  • Låt andra gå före dig i kön idag, ge dem plats – och ge dig själv lite mer tid. 
  • Sänd en uppmuntrande hälsning till någon som behöver uppmuntran, eller lägg ett liten kärleksfull hälsning på en lapp i dina barns skolväska. 
  • Ge något, som har stor betydelse för dig, vidare till någon annan idag. 
  • Vem kan du trösta, förstå eller älska idag? Ring, skriv ett brev eller gör något oväntat gott för någon annan. 
  • Finns det något litet i ditt dagliga liv som har stor betydelse för dem du älskar? Gör det för dem idag!
  • Ring eller skriv till en som du värdesätter och berätta hur han eller hon berikar dig. 
  • Erbjud dig att bidra med ett stycke arbete som endast få vill göra. 
  • Ring till någon du inte har pratat med på länge och som du är på väg att tappa kontakten med. 
  • Bjud idag någon, som du aldrig förut har bjudit hem, på middag. 
  • Undvik idag att sända sms eller mail. Ring istället till de människor som du gärna vill ha kontakt med.  
  • Här är en utmaning: Ät bara ett mål mat idag – ris eller bönor – och ge pengarna du sparar, till nödhjälp. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar