Introduktion vecka 2: Tunna platser

  - om att möta Gud i världen och upptäcka att han redan är där



Välkommen

Denna vecka följer upp förra veckans tema genom att fråga om hur och på vilket sätt vi möter Gud. Hur öppnar vi våra hjärtan så att vi kan se Gud och det som Gud gör?

Se tillbaka
Förra veckan handlade om det öppna och stängda hjärtat. Börja med att prata om varför de två begreppen har talat in i er vardag i förra veckan. Vad har det betytt för er? Berätta för varandra om de steg ni har tagit.

Tema
En del tänker på Gud som långt borta och någon gång ibland här. Himlen är Guds plats och jorden är människornas plats. Här vill vi uppmuntra er att tänka annorlunda, nämligen att Gud är här - och långt mer än här.

När vi säger att Gud är i himlen, vet vi att det inte är uppe bland molnen. Den världsbild, där vi förstår Gud som långt borta i en himmel någonstans i universum, håller inte. På den tiden då man fortfarande tänkte sig jorden som platt och himlen ovanför huvudet någonstans, gav det mening att tänka Gud i himlen. Det betydde att det inte var så långt bort.

Det är en gåva till oss att den bilden inte längre är självklar. Det tvingar oss till att förstå Guds närvaro på ett annat sätt. Vi använder fortfarande uttrycket "i himlen" om Guds plats, men det är inte en plats uppe bland molnen, utan tätt inpå oss.

I Bibeln hör vi många gånger att jorden tillhör Gud och att Gud är i världen - inte utanför den. Vi möter människor som upplever att Gud är tätare inpå livet än vad de kunde föreställa sig. Jakob vaknar efter en dröm, i vilken han har mött Gud och säger: ”Sannerligen”, sade han, ”Herren är på denna plats, och jag visste det inte!” 1 Moseboken 28:16.  Det är inte Gud som är frånvarande, men vi som inte är närvarande. Därför kan David säga i Psaltaren: "Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där."
Psalm 139:7-8

Paulus säger: "Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till" Apostlagärningarna 17:28 Gud är närvarande i sitt skaparverk och betraktar det som sitt eget - och som sin och vår gemensamma mötesplats. Det är här vi möter Guds närvaro. Gud är här. Himlen är Guds osynliga närvaro i och omkring oss.

"Uppfyller inte jag både himmel och jord? säger Herren." Jeremia 23:24 



Denna veckas tema är Tunna platser. Det är ett uttryck som kommer från den keltiska kristendomen, d v s från Skottland, Irland och Norra England på 4-500-talet. Medan kristna i övriga Europa mer och mer förstod tro som en fråga om att veta, att tro det rätta om Gud, och mer och mer förstod Gud som bortanför den skapade världen, så höll de keltiska kristna fast vid att tro handlar om att möta Gud i det dagliga och att där bli formad av Gud. De menade inte bara att Gud hade skapat världen, men att Gud är närvarande i det skapade och i mötet mellan människor. Medan kristna i det övriga Europa begränsade Guds närvaro till färre platser, t ex i dopet och nattvarden, lade andra, och då bl a de keltiska kristna, vikt vid Guds närvaro i det dagliga. De levde med en intensiv upplevelse av att Gud är närvarande - här, precis nu.

Men Guds närvaro förnims ibland starkare än i andra tider. Där, där Guds närvaro förnims särskilt tydligt (platser, tider, situationer), benämnde de keltiska kristna som tunna platser. Som om det bara var ett tunt membran mellan Gud och oss. Det är vid sådana tillfällen, som våra hjärtan är öppna för Gud. Det är här Gud på allvar kan göra sitt arbete i oss.

Tunna platser kan vara särskilda situationer, t ex när vi läser Bibeln, ber eller talar med en annan människa, och det kan också vara när vi upplever konst, poesi eller musik. Men tunna platser kan också vara fysiska platser, t ex en speciell kyrka eller en plats i naturen där vi upptäcker att Gud är nära och upplever att våra hjärtan är öppna för Gud.




För många är gudstjänsten en tunn plats. Det kan vara att predikan, nattvarden eller sång och musik som blir en hjälp till att vi kan öppna oss för Gud.


När vi lägger vikt vid gudstjänsten som en tunn plats, är det samtidigt viktigt att den inte blir den enda
platsen där vi söker Guds närvaro. Vi behöver också göra det när vi är ensamma. Någon har sagt: "Hjärtat är stängt med automatiska dörrar. Det skall vinkas någon gång emellanåt framför dem för att de skall hållas öppna." Ett sätt att vifta framför sitt eget hjärtas dörr är att exempelvis säga till sig själv: "Här är jag, här är du, Gud, här är vi tillsammans." Eller så kan man be en liten del av Vår Fader: " Låt ditt rike komma, låt din vilja ske." Det är inte sättet eller ordningen som är avgörande, men att man gör det varje dag.

Det handlar om att öva sig i att vara öppen för Gud, att bjuda in Gud till att vara en del av sin värld och veta att vi är inbjudna till att vara en del av Guds.


Se framåt
Nästa vecka är temat tro - under överskriften står det: Huvud, axlar, knä och tå.

Tron har fyra dimensioner:
  • det vi tror på
  • det vi har tillit till
  • det vi är trofasta mot
  • det sätt som vi lever på
Gud är med och välsignar era dagliga läsningar och de olika steg som ni tar.

Be tillsammans
Avsluta med att be tillsammans på det sätt som känns naturligt för er grupp. Ni kan som en del av bönestunden sitta stilla en stund för att erfara Guds närvaro mitt ibland er. Som avslutning kan ni be denna bön tillsammans.

Kristus framför mig och bakom mig
Kristus under mig och över mig
Kristus med mig och i mig
Kristus omkring mig och nära mig
Kristus till höger och till vänster
Kristus när jag stiger upp på morgonen
Kristus när jag lägger mig om aftonen


Utdrag ur St Patricks bön, från femte århundradet

Steg i tro
Här kommer några förslag till fördjupning. Välj ut det som du vill pröva och lägg de andra åt sidan.
  • Hitta en särskild plats och tidpunkt på dagen där du öppnar dig för Gud. Det kan vara en bestämd stol eller kanske på morgonen eller på lunchrasten.
  • Gå till gudstjänsten och förbered dig innan genom att be: "Gud tala till mig. Jag vill lyssna." Om vi går till gudstjänsten med betygsglasögonen på och har vår uppmärksamhet riktad till att värdera hur bra vi tycker de medverkande gör saker, är vår möjlighet att vara uppmärksamma på Gud inte särskilt stor. Du kanske missar en tunn plats
  • Gå en tur på egen hand på en lugn plats. Medan du går så öppna ditt sinne för Gud och ta in det du ser och luktar med tacksamhet.
  • Läs ett avsnitt i Bibel och använd dig av det tips som finns under sidan Bibel och under avsnittet Andlig dagbok här på bloggen.
Veckans ta ett steg

Här är sammanställning för de enkla handlingar som föreslås i den dagliga läsningen. 
  • Gå en promenad idag och öva dig på att vara uppmärksam. Lägg märke till naturen, färgerna, dofterna och ljuden.
  • Välj ett av de bibelord som har talat till dig mest idag och meditera över det utifrån den modell som föreslås under avsnittet Bibel här på bloggen.
  • Bjud idag någon, som du aldrig förut har bjudít hem, på middag. 
  • Skriv en bön till Gud och beskriv din situation, en handling, en känsla, en vana eller annat som du gärna vill lägga bakom dig.
  • Spela ett stycke musik eller en sång som betyder något särskilt för dig. Ta tid till att bara lyssna och njuta av musiken.
  • Gör något, som du länge har tänkt på, för att ta vara på din hälsa.
  • Undvik idag att sända sms eller mail. Ring istället till de människor som du gärna vill ha kontakt med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar