Introduktion vecka 3: Huvud, axlar, knä och tå

- om trons olika dimensioner

Välkommen
Du känner säkert till rörelsesången Huvud, axlar, knä och tå. När man sjunger den får man rört på hela kroppen. Sången är faktiskt en utmärkt bild på vad tro är. Tro har nämligen fyra olika dimensioner och de är alla lika viktiga. De fyra dimensionerna är temat för denna veckas samtal.

Se tillbaka
Förra veckan handlade om tunna platser. Börja er samling med att dela erfarenheter från den senaste veckans ta ett steg och steg i tro. Vilka har ni försökt er på och vad har det satt igång?


Tema
Tro är ett av de viktigaste orden i Nya Testamentet och det används, som sagt, på flera olika sätt.

Det används för det vi tror på, ”Vi tror och vi förstår att du är Guds helige”, sa Petrus och satte ord på sin egen och de andra lärjungarnas övertygelse. De hade känt igen att Jesus var Messias. Johannesevangeliet 6:69

Det används om det vi har tillit till. Abraham är ett bra exempel på en människa som har tillit till Gud. ”I tro lydde Abraham när han blev kallad. Han drog bort till ett land som skulle bli hans, och han drog bort utan att veta vart han skulle komma.” Hebreerbrevet 11:8

Det används, för det tredje, om det vi är trofasta mot. Paulus säger om sig själv och de andra apostlarna: ”Vi bör alltså betraktas som Kristi tjänare och som förvaltare av Guds hemligheter. Nu krävs ju av en förvaltare att han skall visa sig pålitlig.” 1 Korintherbrevet 4:1-2

Sist, men inte minst, används tro om det sätt som vi lever på. I Jakobs brev heter det: ”Mina bröder, gör inte skillnad på människor, ni som tror på vår förhärligade herre Jesus Kristus.” Jakobsbrevet 2:1


Huvud – det vi tror på
Frågan är om inte de flesta först och främst kopplar ihop ordet tro med det vi tror på. Alltså tro i betydelsen den kristna tron, i motsatsförhållande till exempelvis islam, hinduism eller något annat. Vid gudstjänsterna påminns vi om trons innehåll när vi läser Bibeln, sjunger psalmer och lovsånger, ber eller läser trosbekännelsen.

Det finns några sanningar som vi accepterar när vi kallar oss kristna. De allra mest fundamentala är kanske 1) att Gud är en realitet 2) att vi lär känna Gud genom Jesus Kristus och 3) att Bibeln innehåller de uttalanden om Gud, som tron bygger på.

Tro har i hög grad med vårt förstånd, vårt huvud, att göra. Men även om det vi tror på ligger fast så arbetar vi ändå med att tolka trons innehåll genom hela våra liv. En gammal definition av teologi lyder: ”Teologi är att med förståndet försöka att förstå, det som vi redan tror med hjärtat.” Alla troende är på det sättet teologer, då vi med vårt förstånd funderar kring det som vi tror på.


Men tron har inte bara med våra föreställningar eller tankar att göra. Tro handlar minst lika mycket om våra känslor, vår vilja och våra handlingar – alltså om hjärtat, i den betydelse, som vi talade om den första veckan i Hjärtats språk. Det kommer vi till nu.

Axlar – det vi har tillit till
Som barn har vi alla upplevt vad det innebär att vara otrygga och söka skydd hos en förälder eller ett äldre syskon. Senare i livet har vi kanske haft behov av att luta oss mot en god väns axel. När vi säger att en annan människa har tagit ansvar använder vi ibland uttrycket: ”Hon axlade ansvaret.” Att tro är att ha tillit. I Nya Testamentet är det grekiska ordet för tro pistis, och grundbetydelsen är helt enkelt tillit. När Jesus säger: ”Tro på Gud, och tro på mig.” menar han ”Ha tillit till Gud och tillit till mig.” Johannesevangeliet 14:1

På många platser i Gamla Testamentet kallas Gud för en klippa. Det betyder att vi kan bygga våra liv på Gud. Motsatsen till tillit är misstro – eller att bekymra sig. Jesus sa flera gånger till sina lärjungar, att de inte skulle bekymra sig: ”Se på himlens fåglar, de sår inte, skördar inte och samlar inte i lador, men er himmelske fader föder dem. Är inte ni värda mycket mer än de?” Matteusevangeliet 6:26 Vi vet alla hur viktigt det är med tillit. Har vi tillit till en annan människa, så ger det oss positivt överskott av kraft och lust, medan misstro dränerar oss på detsamma.


Knä – det vi är trofasta mot
Trons tredje dimension är trofasthet. ”Han föll på knä för henne” säger vi om en som friar. Senare kommer de två att lova varandra trohet. Här förnimmer vi att tro har med vårt hjärta att göra. Trohet kommer till uttryck i lojalitet och uthållighet. Det är därför detta är avgörande i våra vänskapsrelationer och äktenskap. Trohet är nämligen det motsatta till ytlighet, flyktighet och likgiltighet.

Den kväll då Jesus åt tillsammans med sina lärjungar för sista gången, gick han ner på knä för att tvätta deras fötter. På det sättet visade han vad det vill säga att tro på honom – att tjäna sin nästa.

Det vi är trofasta mot är det som vi också vill gå ner på knä inför, både för att tillbe och tjäna. Trofasthet är att vi håller oss till Gud! Man kan också säga att vi är lojala mot Gud när vi avvisar allt annat som vill göra sig till gudar över oss. Det är tänkvärt att det första av de tio buden, ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig”, just handlar om tro i den betydelsen.

Tå – det sätt som vi lever på
Sist men inte minst är tro ett särskilt sätt att leva på. De första kristna blev kallade de som följer Vägen eller hör till Vägen. Man identifierade dem alltså genom det sätt som de levde på, och inte bara genom det sätt som de trodde på. Jesus säger att det är på kärleken som hans lärjungar skall kännas igen. Vår tro på Gud syns alltså genom våra handlingar i relation till människor. Vår tro på en kärleksfull och förlåtande Gud betyder att vi skall älska och förlåta så som vi själv har blivit älskade och förlåtna.

Jakob säger i sitt brev:
”Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom?

Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ”Gå i frid, håll er varma och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver?

Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död.
Jakobsbrevet 2:14-17

Det är inte minst detta fokus på tro, som en särskild tillgång i livet, vi vill lägga vikt vid. Vi lär känna tron genom att göra tron. Det är också orsaken till att vi föreslår ett steg varje dag och ger lite tips på flera möjliga handlingar för veckan i slutet av varje introduktionstext.

Tron har alltså fyra dimensioner:
Det vi tror på
Det vi har tillit till
Det vi är trofasta mot
Det sätt som vi lever på



Se framåt
Nästa vecka handlar om hur vi lever ut tron, hur vi älskar det som Gud älskar och hur vi har passion för det Gud har passion för.


Be tillsammans
Avsluta med att be tillsammans på det sätt som känns naturligt för er grupp. Be eventuellt Vår Fader, eller denna bön till sist.

Tack Gud, att du är större än vi förstår
att du spränger alla ramar för vår förståelse
Tack Gud, att vi är större i dina ögon, än vi förstår
att du vill spränga ramarna för vår tro
så vi kan bli större
så världen kan bli större
så vår tro på dig, varandra och oss själva kan växa
I Jesu namn
Amen


Steg i tro
Här kommer några förslag till fördjupning. Välj ut det som du vill pröva och lägg de andra åt sidan.
  • Skriv under veckan ner på ett papper, som du delar in i fyra kolumner, när du upplever tron som huvud, axlar, knä och tå.
  • Sjung sången ”Huvud, axlar, knä och tå”, tills din arbetsgivare ber dig gå hem eller den du lever med ber dig sova på soffan.
  • Börja varje dag i denna vecka med Jesusbekännelsen: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.”
  • Överväg vilka personer som du har villkorslös tillit till – och varför det är så.

Veckans ta ett steg

Här är sammanställning för de enkla handlingar som föreslås i den dagliga läsningen. 
  • Ge dig själv möjligheten att vara ensam i minst en timme idag. Använd tiden till att reflektera över ditt förhållande till Gud och dina närmaste.
  • Skriv ner de tre viktigaste sakerna som kännetecknar din tro på Gud.
  • Öva dig i att visa andra tillit – din partner, dina barn, din kollega.
  • Skriv upp namnen på tre personer som har haft betydelse för din trosutveckling intill nu. Hur har de påverkat dig och varför? Be för dem.
  • Här är en utmaning: Ät bara ett mål mat idag – ris eller bönor – och ge pengarna du sparar, till nödhjälp.
  • Pröva att läsa en hel bibelbok från början till slut – du väljer själv vilken.
  • Städa upp och gör rent på ett ställe i ditt hem som du inte ägnat så mycket uppmärksamhet åt på ett tag.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar