Introduktion vecka 5: Himlen på glänt


- tro är att leva med himlen på glänt och bägge fötterna på jorden


Välkommen
Så har vi kommit till den näst sista samlingen. Vi hoppas att ni har haft nytta och glädje av Hjärtats språk fram till nu, både i gemenskapen och på egen hand. Innan den avslutande festveckan stannar vi inför den stora bilden av vad Gud har tänkt för oss och för världen. Vi skall titta på orden himlen och frälsning.

Se tillbaka
Låt oss börja med att titta tillbaka. Senaste veckan handlade om att vi lär känna Gud och det Gud vill genom de andliga övningarna. Har ni gjort erfarenheter med en eller flera av de kristna praktikerna som vi introducerade förra veckan?


Tema
Denna gång, skall vi som sagt, få fatt på ett par av de stora orden – himlen och frälsning.

Himlen
Många av oss har vuxit upp med bilden av himlen som en plats där vi skall vara med Gud en gång när vi dör. Att vi är i Guds hand både i liv och i död är en viktig del av vår kristna tro, men det är inte den delen vi skall fokusera på nu.

Jesus talar inte så ofta om himlen, men en hel del om Himmelriket och om Guds rike – och det kan inte kokas ner till att bara handla om det som vi brukar lägga i ordet himlen. Himmelriket är evangelisten Matteus omskrivning av Guds rike. Matteus skriver med stor följsamhet till sina judiska läsare och då judar aldrig uttalade ordet Gud skriver Matteus om Guds rike till Himmelriket.

Vad menar Jesus då när han talar om Guds rike eller Himmelriket?

Då Jesus blivit döpt och börjar predika säger han: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.” Markusevangeliet 1:15. När Jesus berättar liknelser börjar han ofta med orden: ”Med Guds rike är det som…” När Jesus helar sjuka och driver ut onda andar säger han att det är ett tecken på att Guds rike har kommit nära: ”Guds rike är mitt ibland er”, säger han.

Himlen var på glänt när Jesus hjälpte människor att förstå att de var omfamnade av Guds kärlek. Himlen var på glänt när en kvinna som hade varit svårt sjuk under många år blev helad. Himlen var på glänt när en föraktad, pengaglad man blev gästfri och generös. Himlen var på glänt när Jesus avslöjade falskhet, girighet och hyckleri.

När vi öppnar våra hjärtan för Gud kommer himlen oss nära.
När Jesu ord fyller våra tankar och sinnen är Guds rike å färde.
När vi öppnar våra hjärtan för vår nästa, blir Himmelriket synligt ibland oss.
När vi går den väg Jesus lär oss att gå ser vi himlen på glänt.


Frälsning
Lite förenklat uttryckt har många av oss fått lära sig att frälsning betyder att ”komma till himlen när vi dör.” Även om det också är en del av vår tro får vi inte inskränka frälsningen till att först och främst handla om livet efter detta.

Frälsning är befrielse
Berättelsen om Israels befrielse från slaveriet i Egypten visar oss det. Det svenska ordet för frälsning kommer från fri-halsa och har helt enkelt med slaveri att göra. Den slav som fick kedjan runt halsen borttagen blev frisläppt, fri-halsad.

Israel var slavar i Egypten under ett omänskligt förtryck, men Gud ser och hör deras smärta och kommer dem nära för att leda dem ut i frihet. Gud säger till Moses: ”Jag har sett hur mitt folk plågas i Egypten. Jag har hört deras klagorop över sina slavdrivare – ja, jag vet vad de får lida. Därför har jag stigit ner för att befria dem från egypterna…” 2 Moseboken 3:7-8

De blir befriade från Egyptens slaveri till att leva som ett nytt folk. Första steget var att få folket ut ur Egypten, men nästa steg var att få Egypten ut ur folket – att sätta dem fria från att tänka som slavar.

Vi är kanske inte fysiskt undertryckta eller fångna, men kanske har vi fortfarande ett Egypten i oss som binder oss. Gud är också vår befriare som vill lösa oss från det som binder, om det så är tankar, föreställningar eller handlingar.

Frälsning är att bli ledd hem
Vi känner väl till vad det är att befinna oss på en plats där vi inte skall vara. Vi är på fel plats och vi längtar hem liksom den förlorade sonen. Lukasevangeliet 15:11-24

Detta ser vi också i berättelsen om Israels exil i Babylon. Då Israel äntligen kom till det land som flödade av mjölk och honung gick det snart fel. De glömde Herren som hade befriat dem. Istället började de dyrka andra gudar. Till sist förlorade de landet och hamnade ännu en gång i ett främmande land under en främmande regim.

Nu hade de förlorat sitt land och tvivlade på sin tro och identitet.

Det är en berättelse om fiasko och tvivel, men också en berättelse om omvändelse. Mitt i deras maktlöshet hör de Guds kallelse och omvänder sig.


Frälsning associerar vi, som sagt, ofta med ord som synd, förlåtelse och att komma till himlen när vi dör. Men vi har försökt att visa på att frälsning är mycket mer än det.

Det barn som säljs i barnarbete eller prostitution,
den mor som ser sitt barn dö av svält,
den far som måste slava under farliga arbetsvillkor för att skaffa mat till sin familj,
den anställde som pressas på sin arbetsplats och går under av stress,
den man eller kvinna som sitter fast i alkoholism eller annat missbruk…

… har inte först och främst behov av löftet om en himmel en gång, utan av att bli befriad, för att möta barmhärtighet och för att finna en väg ut. När det sker är himlen på glänt. Så blir Guds rike synligt på jorden. För Gud är en befriar-Gud, de hjälplösas hjälpare och de fattigas vän.



Se framåt
Så har vi kommit till vägs ände. Vi hoppas att ni har lärt er och upplevt något med Hjärtats språk.



Be tillsammans
Avsluta med att be tillsammans. Ni kan avsluta med att be den här välsignelsen tillsammans:

Må Gud alltid ge dig
en solstråle att värma dig med
en månstråle längta vid
ett sändebud att tröstas av

Och må Gud alltid ge dig
en hand när du snubblar
en bäck när du törstar
och ett ljus när du söker Honom
Amen 


Steg i tro
Här kommer några förslag till fördjupning. Välj ut det som du vill pröva och lägg de andra åt sidan.
  • Tänk på din umgängeskrets, vänner och kollegor. Är det någon som behöver att du hjälper, visar väg, är barmhärtig?
  • Har du i Hjärtats språk upplevt något som kommer att ändra ditt sätt att leva på? Skriv ner det och sätt upp lappen på ett ställe där du ofta ser den och håll fast vid dina nya steg. 
  • Gör avtal med andra om att träffas och samtala om era steg i livet, i en hemgrupp och/eller med en medvandrare.
  • Att ta nya steg är inte över i och med Hjärtats språk. Vi vill gärna inspirera dig till nya och flera steg. Om du vill kan du fortsätta hitta utmaningar, hjälp och inspiration på www.detgenerosalivet.blogspot.se

Veckans ta ett steg

Här är sammanställning för de enkla handlingar som föreslås i den dagliga läsningen. 
  • Skriv ner Mika 6:8 på ett papper och sätt upp det på kylskåpet eller på spegeln i ditt badrum den kommande veckan.
  • Ta de steg som läsningen lett dig till.
  • Fråga en kollega eller granne hur de har det, och ta dig tid för att lyssna till svaret. 
  • Be Vår Fader fem gånger idag, kl 9, 12, 15, 18 och 21.
  • Gör något idag som du har skjutit upp eller försökt undvika en längre tid.
  • Laga till en måltid och dela den med andra.
  • Uttala Guds välsignelse över dig själv och andra. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar